Tuesday 26 July 2011

Sekali Lagi Menjengah Kampung.............

Selepas bertugas di Tapah pada 24 Jun 2011 (Ahad) lepas....sekali lagi aku membuat keputusan untuk  pulang ke kampung, kali ke 2 dalam tempoh dua minggu !!! Godaannya masih sama.....dek kemeriahan musim buah-buahan yang masih memuncak !! Tambahan pula ada beberapa peristiwa berlaku , seperti Pesta Durian Perak 2011 pada 23 dan 24 Jun 2011 di Dataran Makam Long Jaafar, Bukit Gantang. Ia merupakan program tahunan di situ. Jadi...kepulangan kali ini antaranya kerana sengaja mau merasai suasana tersebut (meski pun acara kemuncaknya berlangsung pada 23.Jun 2011).

Pesta Durian ini  mendapat sambutan luar biasa oleh penggemar durian seantero Malaysia . Ini mungkin kerana adanya keserasian atau simbiosis di antara Bukit Gantang dan buah duriannya yang terkenal bermutu sejak dahulu lagi. Meski pun durian dari Batu Kurau, Tapah mahu pun dari Kampung Gajah juga tidak kurang hebatnya....tetapi durian Bukit Gantang tetap menjadi pilihan penggemar 'raja buah' tersebut !! Pada permulaannya ia diadakan di Hentian Bukit Gantang arah utara, Lebuhraya Utara-Selatan atas inisiatif pihak PLUS. Ketika itu, dengan hanya mengenakan bayaran RM 5.90...pengunjung boleh makan sebanyak mungkin durian yang terhidang !!! Disebabkan sambutannya luarbiasa maka kerajaan negeri mengambil alih penganjurannya sejak 2 tahun kebelakangan ini (mungkin kerana adanya 'nilai-nilai politik' yang boleh diraih!!!) Lokasinya terpaksa diubah di sebabkan masalah keselamatan serta tempat pakir kenderaan yang sangat terhad. Maka, sejak itu ...Dataran Makam Long Jaafar di jadikan lokasi baru...namun sambutannya tetap hebat !!! Cuma....bayarannya dinaikkan ke RM 10.00 ....tetapi durian yang dimakan masih tidak terhad !! Di katakan...lebih 5 000 biji durian disediakan bagi memenuhi selera penggemar durian untuk hari tersebut !!! Maka....penuh sesak lah dataran tersebut dengan peminat tegar durian dari entah dari mana-mana !!!
'Orang politik' sentiasa intai peluang...!!!


Pemandangan di pintu masuk Dataran penuh sesak

Tidak lupa juga untuk beli di bawa pulang (dengan harga istimewa)



Lihat wanita 'Mat Saleh' ni...asyik sungguh menikmati durian dengan teh ais !!

Keluarga ni datang dari Kuala Lumpur
Setengah jam disitu.....aku beransur meninggalkan dataran tersebut.....ada misi lain yang harus aku sempurnakan bila sekali sekala pulang ke kampung. Kepada kenalan baru.... Cikgu Megat....terima kasih diatas keramahan saudara dan di harapkan anda serta keluarga berpuas hati dengan durian yang di bawa balik ke Perlis. Semoga kita boleh berjumpa lagi....mungkin di musim durian yang akan datang !!!

Dari Dataran Makam Long Jaafar, aku terus menghala kampung halaman......yang tak pernah lekang dari ingatan. Sesampai sahaja di perkarangan rumah....aku di sapa oleh sebilangan pelancung dari luar negara. Mereka dari Australia yang ingin merasai sendiri suasana kemeriahan musim buah-buahan !!! Mereka baru saja selesai melawat kebun buah-buahan di hujung kampung. Kelihatan juga Mr Kuna, kawan ku dari Pejabat Daerah Taiping, yang bertindak sebagai penunjuk arah/pemandu pelancung. Terasa berbesar hati  serta bangga menerima kehadiran mereka !!! Sejak tahun 70 an, kampung ku sering menerima tetamu luar negara,,,,,aku masih ingat akan Mr David dari German yang tinggal berbulan-bulan di rumah keluarga angkatnya. Dia.... pelajar yang membuat kajian tentang penghasilan getah asli di kalangan 'small holders' ..

Sekumpulan pelancung dari Australia di perkarangan rumah sahabat ku

Ceria dengan suasana kampung !!


Begitu.......... kampung ku..........!!

No comments:

Post a Comment