Tuesday 26 July 2011

Suatu Masa Itu.....

'Hero Malaya 1987'

Gambar ini dirakamkan pada tahun 1987, lokasinya;Taman Tasek (Lake Garden) di Taiping, yang sangat terkenal itu.Waktu ini, merupakan "zaman perubahan" bagi insan seusia dengan ku....yang berdikit-dekit merangkak  memasuki alam dewasa, alam lebih mencabar!!. Dengan berjeket baseball, berseluar jeans dan berkasut warrior buatan China...sambil bertenggek diatas motor .....terasa lengkap sempurna sungguh segalanya !!! Kala itu..... baru saja menamatkan persekolahan serta masih lagi dalam fasa merencana prasarana untuk meneruskan kesinambungan kehidupan. Kerjaya aku waktu ini....masih berlegar di sekitar apa yang tersedia 'didunia ku'...dunia kehidupan di kampung tercinta. Tidak langsung terlintas saat itu untuk berhijrah ke bandar...misalnya  untuk mencari pekerjaan di situ...seperti mana dilakukan oleh ramai kawan-kawan ku. Sebaliknya, aku tersangat setia untuk meneruskan kehidupan dalam 'dunia istimewa' ku.... !! Dengan peluang terhad, bermakna tidah banyak pilihan....jadi...aku juga  sekali-sekali tidak boleh terlalu memilih dalam mencari sumber bagi duit poket. Memandangkan aku terlalu 'akrab' dengan kebun getah...maka kerjaya serta kemahiran utama aku ketika itu adalah sebagai seorang penoreh getah.... yang komited lagi teliti !!! Disamping itu...ada juga kerja-kerja (kampung) lain yang datangnya berkala, seperti bekerja dengan pemilik dusun durian bila saja musimnya menjelma dan sebagainya. Asalkan boleh mendatangkan sumber pendapatan (walau tak seberapa)....itu sudah cukup bagus....dalam dunia serba sederhana itu !!!

Kalau dikenang-kenangkan semula.....terasa ganjil juga mengapa aku tidak sekelumit pun tertarik dengan godaan serta cerita-cerita hebat di bandar seperti mana digembar-gemburkan oleh rakan-rakan !!! Malah.....hati sedikit pun tidak terpengaruh dengan telatah rakan-rakan yang pulang ke kampung penuh gaya dengan motor baru serta dengan pakaian yang mahal-mahal....!!! Pelik kan !!! Sebaliknya...aku selesa dengan kerjaya ku, dengan 'uniform' kerja yang 'comot serta berbau'....dengan pendapatan tidak seberapa pula...sedangkan tugasan lebih kepada membanting tulang empat kerat !!! Pasti ada sebabnya....pasti ada motivasi yang merantai aku kejab disitu !!! Pasti !!!

No comments:

Post a Comment